صنعت فضايي و كسب و كار هاي نوپا

0
80

صنعت فضايي و خدمات ماهواره اي فصل جديدي از اقتصاد را در كسب و كارها كوچك و بزرگ ايجاد كرده است.

شايد شما اصطلاح ماهواره را در شبكه هاي ماهواره اي و يا پرتاب ماهواره و يا استفاده از سيستم هاي موقعيت مكاني GPS شنيده باشيد اين خدمات در واقع مشهور ترين خدماتي است كه در لايه كسب و كار هاي كوچك، متوسط و يا بزرگ ديده ميشود. اما واقعيت در سالهاي اخير فراتر از اين موضوعات را نشان ميدهد كافي است نگاهي به جدول ذيل كنيد كه سرمايه گذاري شركت هاي بزرگ دنيا را در صنعت ماهواره نشان ميدهد.

سرمايه گذارهاي پروژه هاي فضايي
سرمايه گذارهاي پروژه هاي فضايي

مسلما در اين سرمايه گذاري برنامه هاي اقتصادي ديده شده كه مستقيم به خدمات خرد و همگاني مرتبط ميشود، چرا كه شركت هاي سرمايه گذار اكثر در حوزه خدمات نرم و پلتفرم هاي همگاني مبتني بر شبكه ابري فعاليت ميكنند. طبق گزارش سازمان فضايي ايران (برگرفته از گزارش جهاني اين حوزه) در سال ۲۰۴۰بيشترين سهم درامد صنعت ماهواره، مربوط به حوزه خدمات ماهواره اي است.

صنعت خدمت فضايي
صنعت خدمت فضايي

زنجيره ارزش صنعت ماهواره شامل توسعه دهندگان و سازندگان سيستمهاي زميني، پرتاب، تأسيسات و ماهوارههاي عملياتي است که براي کاربران نهايي تجهيزات و خدمات را فراهم ميکنند. عمده حضور شركت ها و سرمايه گذاران بخش خصوصي در بخش پايين زنجيره قرار دارند جايي كه سرويس نهايي به كاربران ارائه ميگردد و حضور دولت در سطح بالاي اين زنجيره به عنوان ايجاد كننده زيرساخت، يا كارفرما پروژه هاي زيرساختي قرار ميگيرد.

اگرچه بحث اقتصاد فضايي نيازمند توضيحات تخصصي تر و كامل تري است، مثل سهم اين اقتصاد از GDP و بازيگران كليدي اين اقتصاد، ارزش فعاليت هاي زنجيره و …. (چنانچه علاقه به موضوع داريد حتما اين فايل رامطالعه كنيد) ولي با تمام مقدماتي كه در بالا عنوان شده ميخواهم در خصوص كسب و كار هاي فضا پايه صحبت كنم، كه ادامه اين مطلب را در ياداشت بعدي دنبال كنيد.

منبع جمع آوري اطلاعات :سازمان فضايي

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید